Samen delen……

Delen betekende vroeger dat je zelf iets had en dat je dit deelde met anderen. Iedereen had dus een klein deel van het geheel. Hoewel iedereen zegt dat je hier gelukkig van wordt, zag niet iedereen dat zo. Als je een grote koek met z’n vieren deelt, heb je zelf nog maar een klein koekje over. Veel mensen werden hier niet gelukkig van. Dit voor jezelf houden van de koek zorgde voor veel individualisme. Dit geldt ook voor kennis. Als je kennis niet deelt, dan zal die kennis niet groeien. Alleen door kennis te delen en ter discussie te stellen wordt de uiteindelijke kennis hiervan groter dan de som der delen. In het huidige internet tijdperk is delen echter niet meer ieder de helft, maar het verdubbeld steeds. Hoe vaker je deelt, hoe groter het wordt. Er zijn op dit moment veel initiatieven die aan het delen van informatie doen en die allemaal de grootste en de beste willen zijn. Ze propageren dat je moet delen, maar je moet wel alleen van hen delen. Dit betekent dat het individualisme ook de mensen tijdens het internet tijdperk niet vreemd is geworden. Het probleem zit er in dat we wel zijn gaan delen op internet om zelf zo groot mogelijk te worden, maar in de meeste gevallen vergeten samen te werken. Dit weekend sprak ik en bloemenhandelaar die de open wereld maar helemaal niets vond. Het lukte niet eens meer om een paar centen winst extra winst te maken omdat je klant de prijs wist die je aan de telers moest geven. Nu snap ik het probleem van deze traditionele handelaar wel, maar vraag me af of deze extra winst niet beter in de zak van de teler en de bloemist kan vallen. Zodra deze bloemenhandelaar een goede toegevoegde waarde levert, zoals een zeer goede verzorging en distributie, zal niemand hier moeite mee hebben. We hoeven hier geen beslissingen te nemen of we informatie delen, omdat dit toch al gebeurd is het belangrijk om samen te werken. Als alles open ligt, is goed te zien waar bespaard of effectiever gewerkt kan worden. Bij besparen in de keten denkt iedereen direct aan minder winst voor de ketenpartners. Toch is dit niet waar. Door samen te werken kunnen erg veel dubbele handelingen en vervoersbewegingen voorkomen worden. De winst blijft gelijk, maar toch kan de klant een redelijk prijs geboden worden. Het lijkt mij beter om op deze manier samen te werken, dan elkaar af te troeven op prijs terwijl er hierdoor veel onnodige kosten in de keten gemaakt worden. Als je wil kan het delen van kennis in combinatie met een goede samenwerking de hele bloemenketen gezonder maken.

 

Comments