Bloemist-winkelier

De afgelopen tijd is er in de vakpers regelmatig gesproken over de toekomst van de bloemist winkelier. Ook ik heb de laatste tijd weer vrij veel bloemisten gesproken. Zeker de beurs MAD Events in Cuijk waar Summerflowers met bloemen aanwezig was, was een mooi moment om met de bloemist in contact te komen. Wat opviel was de gemiddeld goede sfeer die er bij de bloemisten aanwezig was. De meeste waren bezig met een eigen concept of een stijl om in een volle markt op te kunnen vallen. Ik sprak maar weinig bloemisten die het internet echt als een bedreiging zagen. De meeste zagen het internet als een welkome bron om goed inkopen te doen zonder dat dit te veel tijd kost. Van belang werd wel een goede betrouwbare en flexibele groothandel genoemd met een betrouwbare webshop. Verder werd duidelijk dat de bloemist graag weet van welke teler de bloemen komen die ze kopen. Ook hierbij speelt vertrouwen in de webshopbeheerder een grote rol. Het vertrouwen in de toekomst lag er eigenlijk dik bovenop. Toch viel mij nog iets anders op. Hoewel Cuijk vrij ver van mijn woonplaats ligt, kwam ik vrij veel bekenden tegen. Bloemisten die ik eerder had gesproken, maar niet bij ons op dorp wonen of persoonlijke bekenden. Het waren bloemisten die ik op het bloemistenevent in het najaar bij de Cultra, of op de bloemistendagen op Plantion had gezien. Op zich leuk, maar ik ken maar een zeer klein gedeelte van de bloemisten in Nederland. Dit houdt in dat een klein gedeelte van de bloemisten zich overal laat zien en dat dit steeds dezelfde zijn. Ik ga er dan gemakshalve maar vanuit dat dit de bloemisten zijn die in de toekomst een goede kans hebben. De bloemisten die ik niet zie hebben het dus veel te druk met het doen wat ze al jaren doen, n.l. bloemen verkopen met een beetje marge om te kunnen draaien. Door de concurrentie met de supermarkt kunnen ze op prijs niet meer concurreren en hebben dus geen tijd meer om cursussen te doen of naar inspirerende beurzen te gaan. Als dan ook nog eens blijkt dat de supermarkt makkelijker verse bloemen kan regelen dan de bloemist, is de concurrentie wel erg scheef gegroeid. Nog harder werken dan maar en nog minder tijd over hebben om dingen te veranderen en aan te passen aan de nieuwe digitale tijd. Omdat deze bloemisten ook geen tijd hebben om dit stukje te lezen zal ook dat wel niet inspirerend zijn. Ik zie echter wel grote kansen voor de bloemist die zich als ondernemer ontpopt en door heeft dat de bloemenwinkel zich gemakkelijk staande houdt naast de consumenten webshops, omdat hier de leuke dingen en goede verhalen te vinden zijn. Het is vrijwel zeker dat de consument door online aankopen van bloemen meer wordt gestimuleerd om regelmatig een extra persoonlijk boeket bij de bloemenwinkel te laten maken. Een bewijs hiervan is de vraag in bloemenwinkels naar een Bloom-On boeket. Omdat de telers eigenlijk ook te weinig tijd hebben om met bloemisten te praten, zal ook hier en deel de boot missen. Ik denk echter wel dat als de enthousiaste telers en inspirerende bloemisten naar elkaar gaan luisteren, ze zich in de digitale wereld prima staande kunnen houden. Prettige zomer.

Comments